Wednesday 7 May 2014

TIPS TENTANG KOLESTEROL

Apakah itu kolesterol?
Kolesterol, iaitu salah satu bahan yang menjadi punca utama kepada masalah peyakit jantung. Apabila kandungannya tinggi di dalam darah, ia berpotensi melekat pada dinding salur darah. Ini akan membuatkan salur darah mengecil dan akhirnya boleh tersumbat.
Apakah komplikasinya?
√ Penyakit jantung
√ Strok
Adakah kolesterol ada banyak jenis? Ya!
► Low-density lipoprotein atau kolesterol LDL (Lipoprotein berketumpatan rendah atau kolesterol LKR)
Kolesterol LDL yang berlebihan akan menambahkan kolesterol dalam arteri anda dan kemungkinan menyebabkan penyakit jantung. Lebih tinggi paras LDL, lebih tinggi risiko anda untuk mendapat penyakit jantung. Itulah sebabnya kolesterol LDL sering kali dipanggil "kolesterol Jahat".
► High-density lipoprotein atau kolesterol HDL (Lipoprotein berketumpatan tinggi atau kolesterol LKT)
Kolesterol HDL, juga dipanggil sebagai "kolesterol baik" kerana ia dipercayai menghapuskan kolesterol yang berlebihan daripada darah. Paras HDL yang tinggi seolah-olah melindungi daripada penyakit jantung dan mengurangkan risiko penyakit jantung.
► Trigliserida
Trigliserida ialah satu lagi jenis lemak di dalam aliran darah. Seseorang yang mempunyai paras trigliserida dalam darah yang tinggi berkemungkinan juga mempunyai aras LDL yang tinggi atau paras HDL yang sangat rendah.
Setiap individu adalah dinasihatkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 300 mg kolesterol untuk lelaki dan wanita dewasa yang sihat.
Untuk penjagaan jantung yang sihat, dengan mengurangkan paras kolesterol dan mengawal tekanan darah, adalah sangat disarankan untuk mengamalkan ‪#‎Omegaguard‬ Shaklee.
[Sharing is caring]






UNTUK MENGETAHUI LABIH LANJUT SILA HUBUNGI SAYA: FB:https://www.facebook.com/pages/Vitamin-and-Suplement
WHATSSAP/SMS: 019-3850240
 EMAIL: mirah_adam91@yahoo.com.my or nurulaina174@gmail.com

No comments:

Post a Comment